Scènes uit Samuël. Op vierde strip eveneens taferelen uit het Oude Testament: (links) scènes over de Ark van het Verbond uit het boek Samuël. |
Scènes uit Exodus. Rechts op de vierde strip (doorlopend op de zijkant) scènes uit het boek Exodus over de strijd tegen amalekieten. |
Het hele kunstwerk is uitgevoerd als basreliëf, uitgezonderd de beelden van Petrus en Paulus. De compilatie is waarschijnlijk een reflectie van de gebeurtenissen in de tijd dat het kunstwerk tot stand kwam. Zeer waarschijnlijk moet de poort dan ook gezien worden als een echte triomfboog, daarbij doelend op de verdrijving van de Moren en de parallellen met de bijbelse geschiedenis, aldus de kunstkenners. Voor de achterliggende gedachten bij de keuze van de diverse elementen van het kunstwerk wordt naar de literatuur verwezen. |
Bronnen: De iconografie vermeld op het tableau dat aanwezig is bij het portaal is de leidraad geweest voor de samenstelling van deze pagina. Deze nogal beknopte (Catalaanse) informatie is aangevuld met relevante informatie met betrekking tot de uitgebeelde bijbelse thema's afkomstig van bijbels georiënteerde sites. Daarnaast zijn met name geraadpleegd: "Catalonië", een uitgave van Cantecleer kunstreisgidsen, "Catolonia, Art-Architecture-Landscape" een uitgave van Könemann en de website www.davinci-systems.es/ripoll/ die geheel is gewijd aan La Basílica del Reial Monestir de Santa Maria de Ripoll. |