Casa-Museu Salvador Dalí - Portlligat
Casa De trapsgewijs op de rotsen langs het strand gebouwde huisjes zijn er nog steeds, in hun oorspronkelijke vorm, zowel buiten als binnen, maar verbindingen onderling zorgen voor een ruimtelijke werking. Er werd gebruik gemaakt van regionale en traditionele materialen en methoden, zoals pleisterwerk en kalk. Daarmee is ook de eenvoud van de oorspronkelijke huizen bewaard gebleven.
El menjador Het huis is vooral functioneel en op veel plaatsen ook sober ingericht, met name de bibliotheek en deze eet- kamer. De open haard is geplaatst in een schouw. De traditionele bouw is heel herkenbaar in de eetkamer, maar ook in de rest van het huis. Dit is een van de oudste ruimtes in het huis. In een tijd dat er nog geen elektra was, werkte Dalí hier als het donker was bij het licht van een petroleumvergasser, zoals die ook door de vissers gebruikt werden.
La biblioteca Dalí kleedde het huis aan met tapijten, antiek, droogbloemen en opgezette dieren, zoals deze zwanen op de boekenkast in de sfeervolle bibliotheek. Een fraaie open haard vormt, evenals in vele andere vertrekken, het middelpunt van de inrichting.
El taller Een groot deel van zijn leven heeft Dalí doorgebracht in zijn atelier in Portlligat. Hij heeft er veel van zijn werk geproduceerd, veelal gezeten in een stoel. Om bij grotere werken ook te kunnen blijven zitten had hij voor de schildersezel een speciale constructie waarmee hij het doek kon verschuiven.
Verf, het
basismateriaal van de schilder. Het magazijn ligt erbij alsof het nog
in gebruik is.
El saló dels ocells, de "vogelkamer", vormt het middelste van de drie niveaus in het woon- en slaapgedeelte van het huis. Trappen verbinden dit niveau, waar een grote vogelkooi staat, met de lager gelegen zitkamer en de hoger gelegen slaapkamer.
Een blik vanuit de slaapkamer, via de saló dels ocells (de vogelkamer) naar beneden op de spiegel in de saló groc (gele kamer, een zitkamer). De spiegel is zo opgesteld dat Dalí vanuit zijn bed de zonsopkomst kon zien. De open verbinding van de niveaus geeft een bijzondere ruimtelijke werking.
El dormitori Op het hoogste niveau bevindt zich de ruime slaapkamer van het echtpaar Dalí. De gedrapeerde blauwe stof, bekroond met een koningsarend, doet enigszins denken aan Gala's stoel in de Saló dels Escuts in Púbol. Spiegels en grote ramen zorgen voor veel licht in de drie geschakelde ruimten.
La sala oval, de intieme ovale kamer waar Gala graag verbleef. Door het ronde, koepelvormige plafond ontstaat in het midden van de ruimte een bijzonder akoestisch effect.
El menjador estíu, een kleine, half open ruimte met een raam dat uitzicht biedt over de baai. 's Zomers werd hier gegeten aan een tafel van leisteen in de vorm van een hoefijzer. Boven het raam hangt een gevleugelde neushoorn.
El patio de las tazas. Achter het huis en enigszins tegen de heuvel op ligt de patio, een tegen de tramontana beschutte tuin met veel wit, olijfbomen, grote plantenbakken in de vorm van kopjes en grote witte eieren op de muren.
Het zwembad achter in de patio wordt omgeven door popart. Dit is de omgeving waar zich een belangrijk deel van Dalí's sociale leven afspeelde. Voor een kopie van de bekende lippen-bank, gecombineerd met Pirelli-banden, staat een op de Patio de los Leones lijkende fontein gemaakt van likeurflesjes in de vorm van stierenvechters.
La
piscina Ook bij het ontwerp van de fonteinen langs het zwembad werd Dalí duidelijk door het Alhambra geïnspireerd, maar gezien de fallus-vorm eveneens door geheel wat anders.
La piscina Het laatst realiseerde Dalí het zwembad. Hier ontving hij altijd zijn gasten. In de nis aan het einde van het zwembad bevindt zich, te midden van allerlei curieuze zaken, een prisma-glas van de oude vuurtoren van Cap de Creus.