L'Escala Costa Brava....
...L'Empordà, de Grieken plantten er Spanje's eerste wijnstokken...
Cadaqués
Badia de Cadaqués. Door de geïsoleerde ligging van Cadaqués en ook door de invloed van Dalí is de karakteristieke aanblik van dit vissersdorp goed bewaard gebleven. Dalí woonde geruime tijd in het vlakbij gelegen dorp Portlligat, maar werd ook veel gezien in Cadaqués. Al in het begin van de vorige eeuw, lang voor de komst van Dalí in 1930, had Cadaqués een grote aantrekkingskracht op artiesten, waaronder de schilder Picasso, de componist Albèniz en de gitarist Segovia. Met Dalí kwam ook de wereld van het surrealisme naar Cadaqués, waaronder de dichter Lorca en de cineast Buñuel. Zo werd Cadaqués een centrum van artistieke activiteit. Veel kunstenaars vestigden zich er en er zijn ook nu nog talrijke kunstgaleries.
De witte huizen van het oude Cadaqués lijken allemaal op een kluitje rond de dorpskerk, de Església Santa Maria, te staan. Smalle steegjes leiden naar beneden naar de baai.
Tegenwoordig zijn het de toeristen die het prachtige plaatsje van inkomsten voorzien, maar van oorsprong leefde men in Cadaqués van de visserij en wijncultuur. De restanten van deze activiteiten zijn nog te zien. In de omgeving zijn er nog de talrijke verlaten terrassen waar de wijnranken ooit op groeiden en aan de kade staan hier en daar nog de pakhuizen.
Salvador Dalí
Salvador Dalí heeft Cadaques ongetwijfeld bekendheid gegeven. Op de Riba Nemesi Llorens wordt hij geëerd met een standbeeld. Zijn huis is te vinden in het nabijgelegen Portlligat.
Tussen de voor Cadaqués zo karakteristieke witte huizen staan ook enkele fraaie modernistische panden zoals het bovenstaande. Het meest bijzonder is echter wel het wat verderop gelegen Casa Serinyana, een opvallend modernistisch gebouw (1910) met prachtige details.
"La Casa Blau" wordt het Casa Serinyana ook wel genoemd. Het in het oog springende modernistische gebouw van de architect Salvador Sellés Baró is versierd met blauwe keramiek en kunstig smeedwerk aan de balkons en voor de vensters. De voorgevel volgt de lijn van de straat terwijl de opvallend ver overstekende daken in lijn blijven met alleen het middelste deel van de gevel. De kade is rechtstreeks verboden met een ingang op de eerste verdieping via een bruggetje.